Immagine1

Na starym kontynencie branża Automotive stanowiła od zawsze dumę światowego przemysłu. Rynek samochodowy w Europie (28 krajów) daje zatrudnienie 12,7 milionom ludzi, co się równa 5,8% pracujących ogółem ludzi. Spośród nich, ponad 3 miliony pracowników posiadają wysokie kwalifikacje w produkcji samochodów i stanowią 10,3% pracowników produkcyjnych Unii Europejskiej.

Oczywiste jest to iż istnieją kraje, w których branża samochodowa jest bardziej bogata i posiada ponad stuletnią tradycję, która przetrwała trudne momenty historyczne. Na czele znajdują się Niemcy, które dzięki wielkim markom takim jak BMW, Audi i Volkswagen dają zatrudnienie ponad 800.000 pracownikom; następna w kolejce jest Francja która dzięki grupie PSA daje pracę 224.000 pracownikom; tuż za nią pozycjonują się Włochy, kolebka FIAT, Ferrari, Lancia, Alfa Romeo, Maserati oraz Lamborghini, i te słynne na całym świecie marki dają zatrudnienie 169.000 ludzi. Na tą liczbę składają się również średnie i duże firmy, które dostarczają komponenty oraz inne usługi klientom na dwóch oraz czterech kołach na całym świecie.

Wyniki firm produkujących części pojazdów mają większą wartość pod kątem przychodów oraz osób zatrudnionych. Jeśli z jednej strony liczba pracowników bezpośrednio zatrudnionych w branży automotive w 2011 wynosiła 2,2 milionów pracowników, z drugiej strony osoby pracujące w branży czterech kół wynosiła ponad 10 milionów. Wydaje się, że kryzys samochodowy uderzył głównie w rynek produktów/usług sprzedaży, które są powiązane z użyciem samochodu (karoseria, części zamienne, stacje paliw oraz wynajem samochodów – 11,7%); na tym samym poziomie (choć z niewielkim wzrostem) jeśli chodzi o liczbę osób pracujących przy składaniu samochodów (+0,3%).

Employment2

Dane mówią o rynku który stale się rozrasta; na dzień dzisiejszy branża samochodowa bardzo się zmieniła: konkurencja pochodząca z Dalekiego Wschodu, nowe technologie na rynku i stale rosnąca liczba metodologii oraz narzędzi do analizy własnych działań. Firma, która działa w tej branży minimum od 5 lat, nie mogła nie zauważyć, że ten świat uległ totalnej zmianie i że panują w nim nowe zasady oraz strategie.

Rynek pracy rozwinął się równolegle z tymi zmianami; na dzień dzisiejszy poszukiwane profile muszą coraz częściej odzwierciedlać zasady rynku, który ciągle ewoluuje. Dlatego tak ważne jest aby przeprowadzić dokładną analizę całego kontekstu firmy, aby znaleźć od razu właściwą osobę, unikając jednocześnie ryzyka poniesienia strat.

 

Roberto Franco - HR CONSULTANT – AUTOMOTIVE SECTOR