LEARNING ORGANIZATION

Szkolenia prowadzone przez spółkę Modulo Group przyczyniają się do tego, aby każda firma mogła stać się Learning Organization, czyli strukturą, w której ludzie bezpośrednio uczestniczą w jej rozwoju, w wyniku czego jest w stanie lepiej panować nad zmianami społeczno-ekonomicznymi oraz zmianami sytuacji rynkowej w sektorze, w którym działa firma.
Aby to osiągnąć, celem każdego projektu szkoleniowego jest przekształcenie uczestników w rzeczywistych sprawców zmian. Szkolenie nie ogranicza się do zwykłego przekazywania pojęć, ale ma na celu dostarczenie narzędzi umożliwiających, w ścisłym powiązaniu z rolą i stanowiskiem pracownika, powstanie zachowań, które zwiększą jakość i skuteczność działań podejmowanych przez niego w firmie oraz relacji z klientem zewnętrznym.
Learning Organization, jako że stawia na rozwój wiedzy/poznania, jako jeden z głównych elementów własnej strategii rozwoju wewnętrznego, musi również stawiać na training strategy, ściśle powiązaną z tą wizją. Spółka Modulo Group rozwinęła w tym zakresie rozbudowany model szkoleniowy:

Tego rodzaju proces wymaga działań szkoleniowych, które byłyby w stanie odkryć i pokonać wymówki, do jakich ucieka się każdy człowiek, chcąc usprawiedliwić własne działania, również w przypadku, gdy ich rezultaty nie są zgodne z oczekiwaniami firmy. Zwracając tylko szczególną uwagę na tego rodzaju schematy myślowe, można osiągnąć długotrwałą pozytywną zmianę w tym zakresie u uczestników. Analiza prób poszukiwania rozwiązań trudnych problemów może stać się pierwszym narzędziem do przezwyciężenia uporu uczestników. Czasami uciekają się właśnie do rozwiązań podtrzymujących istnienie problemu, od którego chcemy się uwolnić. Tego typu podejście wymaga kursów szkoleniowych, łączących rozbudowane zagadnienia i przewodnikaprzewodnika (teaching guide), który podsumowuje i racjonalizuje prowadzone szkolenie. Podejście to wymaga również pewnej elastyczności, czyli zdolności dostosowania się oraz prowadzenia dialogu w przypadku krytyki ze strony poszczególnych uczestników sesji szkoleniowych.

Nasze projekty szkoleniowe kierują się logiką łączącą wartości osobiste i firmowe (Brand Affinity).  Poszczególne zagadnienia szkolenia nie są przekazywane w sposób bierny, ale poprzez bezpośrednie i interaktywne zaangażowanie uczestników  (Learning by doing), wzmocnione jeszcze dzięki prezentacji przykładów odniesionych sukcesów (Modeling). Działania te są uzupełnione o konsultacje na odległość zarówno przed, jak i po zakończeniu szkolenia (ugruntowanie i pogłębienie nabytej wiedzy), tworząc w ten sposób sieć wymiany doświadczeń i dyskusji (Networking). W miarę możliwości będziemy się starać, aby doświadczenie to stało się jeszcze bardziej stymulujące, wzbogacając je o pozytywne impulsy (Nudge), w celu zwiększenia poziomu zainteresowania (Fun Theory Embedded). Stosując podobną strategię zwiększamy emocjonalne zaangażowanie uczestnika w zajęcia (Emotionally Driven). Zaangażowanie osób, które odniosły sukces (Top Testimonial) lub zajęcia outdoorowe (Outdoor Experience) stanowią elementy związane z projektem zmiany, sprawiając, że doświadczenie to staje się niezapomniane, przeżywane nie tylko na sali wykładowej, lecz zmienia się w istotne doświadczenie osobiste, do wykorzystania również w życiu codziennym.   Aby podnieść wartość wyżej wymienionych technik, każdej ścieżce będzie towarzyszyć system oceny mający na celu weryfikację pozytywnych zmian powstałych w firmie  (Result Oriented). Wszyscy uczestnicy naszych projektów opuszczają salę dysponując osobistą receptą na zmianę, do stosowania już po zakończeniu szkolenia. Zwracając uwagę często na niewielkie aspekty, na pozór drugorzędne, można wprowadzić zmiany, które mogą mieć z kolei głęboki wpływ na życie zawodowe jednostki i w konsekwencji na firmę jako całość.

Na podstawie tych założeń widać, że nasze działania koncentrują się na 2 obszarach: Przekonań i Kompetencji, z nakładania się których powstają Zachowania, które mają zostać przebudowane na treningu szkoleniowym.

Jakość projektu szkoleniowego powiązana jest z umiejętnościami prowadzącego, który wchodzi w interakcje z uczestnikami szkolenia. W myśl tego założenia uważamy, że trenerzy muszą posiadać odpowiednie cechy, które zlecający mógłby obiektywnie ocenić. Polityką Modulo Group jest zatrudnianie w charakterze trenerów na własnych kursach master, albo w charakterze szefa projektu  szkoleń spersonalizowanych tylko i wyłącznie profesjonalistów, posiadających co najmniej 10-letnie doświadczenie w charakterze doradcy kadry menadżerskiej, dla których prowadzenie wykładów nie jest jedynym doświadczeniem zawodowym, choćby i na najwyższym poziomie. Jesteśmy zdania, że rzeczywiste umiejętności prowadzenia uczestników kursu, angażowania ich i odkrywania w nich pasji, utrzymywania wysokiego progu uwagi oraz zainteresowania tematyką szkolenia, to warunek niezbędny, ale nie jedyny, aby zagwarantować dobre wyniki. Najpoważniejszy zarzut w przypadku dobrego kursu szkoleniowego to podjęcie istotnych rozważań, lecz bez powiązania ich z codzienną rzeczywistością pracowników. Często problem ten wynika z samego profilu trenerów prowadzących szkolenie, ponieważ nie poznali oni dogłębnie specyfiki firmy z braku osobistych doświadczeń na tym polu. Doradca kadry menadżerskiej zaś, ponieważ posiada osobiste doświadczenia życia w firmie i zetknął się z jej problemami, jest w stanie lepiej stworzyć pomost łączący treści szkolenia z doświadczeniami uczestników.
Tego rodzaju specjaliści potrafią ponadto stworzyć skuteczne i wiarygodne relacje z poszczególnymi osobami w firmie, począwszy od właściciela, poprzez  dyrekcję techniczną i handlową, aż po osobę HR Managera oraz są w stanie lepiej przekuć potrzeby firmy w plany szkoleniowe, zamieniając cele na projekty. W myśl tej zasady spółka Modulo Group prowadzi dla każdego projektu działania fokusowe, mające na celu uzupełnienie bagażu trenera, zaznajomienie go z językiem i praktyką panującymi w danej firmie. W tym celu przewidziano wizyty w kluczowych centrach związanych z kursem szkoleniowym, takich jak, na przykład, punkty sprzedaży, działy produkcyjne, jednostki techniczne lub spotkania przygotowawcze z reprezentatywnymi przedstawicielami środowiska, w którym prowadzone będzie szkolenie.